Let the adventure begin - Reisverslag uit Margraten, Nederland van Demy Janssen - WaarBenJij.nu Let the adventure begin - Reisverslag uit Margraten, Nederland van Demy Janssen - WaarBenJij.nu

Let the adventure begin

Door: Demy

Blijf op de hoogte en volg Demy

03 Februari 2016 | Nederland, Margraten

Boa noite a todos,

(als ik Google translate moet geloven is dit Portugees voor ‘Good night everyone’, over een paar weken kan ik jullie hopelijk vertellen of dit ook echt klopt…)

Zoals de meesten van jullie weten duurt het nog maar 5 dagen tot mijn volgende avontuur, mijn exchange in Coimbra. Ik kijk ontzettend uit naar komende zondag, maar moet eerlijk zeggen dat ik het toch wel een beetje spannend vind. Via deze weg wil ik jullie allemaal een beetje op de hoogte brengen van de voorbereidingen voor mijn reis naar Portugal en gedurende het komende semester zal ik hier mijn avonturen met jullie delen.

Oké, waar ga ik beginnen. Allereerst, Coimbra, waar ligt dat eigenlijk? Coimbra ligt op 190 kilometer afstand van de Portugese hoofdstad Lissabon, 120 kilometer afstand van Porto en zo’n 20 minuutjes van het strand (ja dat lezen jullie goed, het strand!). Deze stad heeft ongeveer 150.000 inwoners, en is qua inwoners dus net iets groter dan Maastricht (122.00 inwoners). De Universiteit van Coimbra is een van de oudste van Europa en in 2003 was Coimbra de culture hoofdstad van Europa. Terwijl ik dit schrijf ben ik ontzettend jaloers op de Demy van volgende week, en hoewel ik snap dat carnaval vieren ook ontzettend leuk is, zou ik toch ook een beetje jaloers op mezelf zijn! Naast deze, in mijn ogen fantastische eerste indruk van Coimbra, heerst er in Coimbra ook nog een heerlijk klimaat en zal ik dus vanaf volgende week (hopelijk) alleen nog maar in korte broekjes en rokjes rondhuppelen.

Ook, wat ga ik eigenlijk doen in deze prachtige stad? Studeren. Juist. Studeren. Op Zuyd noemen ze het ook wel ‘exchange’, ofwel uitwisseling. Vanaf volgende week zondag ben ik officieel een Erasmus student, dat betekent dat ik van de overheid betaald krijg om in het buitenland te studeren (wie wil dat nu niet?!?). Als ik studiegenootjes moet geloven, beloven de komende maanden echter een groot feest te worden, waarin studie slechts een kleine bijrol zal spelen. Natuurlijk zal ik ook mijn uiterste best (moeten) doen om de benodigde credits te halen, zo gemotiveerd ben ik dan ook wel weer (ja echt mam, ik ga echt wel wat voor school doen!). Gedurende mijn exchange in Portugal ga ik aan de Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra (FEUC) studeren en naast vakken in het vakgebied economie krijg ik hier, als het goed is, ook een beginnerscursus Portugees.
Gisteren heb ik via een teamgenootje van Ateltiek Maastricht informatie gekregen over de studenten atletiekvereniging in Coimbra, ook hier wil ik natuurlijk tijd gaan besteden gedurende mijn tijd in Coimbra!

Komende zondag vertrek ik, na een hele dag en nacht carnaval vieren, om ongeveer 06:00 in Margraten richting het vliegveld in Eindhoven, om 09:25 vertrekt mijn vliegtuig en een paar uur later, om 11:15 (Portugese tijd, in Nederland is het dan dus 12:15 en zijn jullie waarschijnlijk allemaal carnaval aan het vieren) land ik in Lissabon. Via openbaar vervoer (taxi, trein en bus) zal het mij vervolgens ongeveer 3 uur kosten om in Coimbra te komen. In Coimbra ga in de eerste nacht in een hostel slapen om van hier uit een geschikte kamer te zoeken. Inmiddels heb ik al een aantal kamerbezichtigingen op de planning staan en dus alle vertrouwen erin dat ik snel een kamer zal vinden. Op 8 februari begint officieel mijn semester en moet ik onder andere het international office van UC en Casa du Lusofonia (internationale studenten lounge) bezoeken, waar alles met betrekking tot school, rooster e.d. geregeld wordt. Daarnaast staat mijn eerste week in Coimbra nu al volgepland met etentjes, een college over Portugese cultuur, feestjes, en ontmoetingen met andere Erasmus studenten. Zoals ik al zei, ik kijk er ontzettend naar uit maar het blijft een beetje spannend!

En dat is eigenlijk wel zo’n beetje alles dat ik jullie tot nu toe kan vertellen. De komende dagen ben ik druk met koffers inpakken, laatste inkopen doen, knuffelen met iedereen die ik nog niet geknuffeld heb en feest/carnaval vieren. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik het ontzettend naar mijn zin ga hebben, zowel de komende week in Nederland als de komende maanden in Portugal. Zodra ik in Coimbra gesetteld ben, zal ik jullie een nieuwe blog schrijven!

Liefs en tot snel,
Demy

  • 03 Februari 2016 - 13:05

    Ilse:

    Demy, heel veel plezier de komende week, een goede reis zondag en nog meer plezier in Coimbra. Het gaat je zeker allemaal lukken!! Schrijf maar veel op je blog, dan kunnen wij lekker meegenieten :-) Dikke kus van ons allemaal!

  • 03 Februari 2016 - 21:07

    Marjo Janssen:

    Hoe fijn Demy,dat we jou reiservaringen weer mogen mee beleven,nu gaat het echt snel,en ja zijn ervan overtuigd dat ook dit weer een mooie ervaring word.Geniet nog even van de vasteloavend en de regen,dat laatste zul je het komende half jaar niet meer zien,bofkont.Ook wij wensen je een goede reis toe en heel veel succes ,veel liefs uit Hulsberg X.


  • 03 Februari 2016 - 23:21

    Mama Ankie:

    Nou dan laat het feest maar beginnen. Of ja laat het feest maar voortduren. Het is je van harte gegund. We wensen je een ongelooflijke tijd. Maak plezier, geniet en kom een ervaring (en veel vakantieadresjes) rijker weer thuis. En over die credits maak ik me geen zorgen. Met jouw motivatie zit het wel goed. En ja lieve Deems we gaan je zeker missen. Maar helaas voor jou vliegt zo een half jaar zo voorbij. En gelukkig is er skype, FB en waarbenjij.nu. En over een paar weken zit je alweer met ons opgescheept. Dus we overleven het wel. We maken er nog ff 3 leuke dagen van en voor zondag alvast een goede reis. Dikke kusxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Margraten

Coimbra

Exchange Coimbra

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2016

Om het af te leren

28 Juli 2016

Home sweet home

27 Juli 2016

La vie Bordelaise

26 Juni 2016

Viva la España

19 Juni 2016

Adeús Coimbra
Demy

Actief sinds 08 Juni 2012
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 33235

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 29 Juli 2016

Coimbra

21 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Thailand

29 Juni 2012 - 01 Augustus 2012

Sint Maarten

Landen bezocht: