Universidade de Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Demy Janssen - WaarBenJij.nu Universidade de Coimbra - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Demy Janssen - WaarBenJij.nu

Universidade de Coimbra

Blijf op de hoogte en volg Demy

12 Februari 2016 | Portugal, Coimbra

Zoals ik in mijn eerste reisverslag in dit dagboek al vertelde, ben ik hier in Portugal om te studeren, precies waar dit reisverslag over zal gaan, studeren aan de Universidade de Coimbra. Mijn eerste (halve) schoolweek zit er inmiddels namelijk al op en daar zal ’t ook wel bij blijven. Grapje. School was eigenlijk best wel prima en ik denk wel dat ik me hier het komende semester ga vermaken (en ik moet 75% van de tijd aanwezig zijn :p).

De universiteit van Coimbra (ook wel UC) is een van de oudste Universiteiten van Europa en de oudste universiteit van Portugal. Deze school werd in 1290 opgericht door koning Dionysos en kent een rijke geschiedenis. Veel (Portugese) studenten aan UC dragen traditionele kleding bestaande uit kostuum voor de heren en mantelpak voor de dames en een cape. Door die capes voelt het soms net alsof ik op Hogwarts rondloop. Ook Queima das Fitas is ontstaan op UC. Dit feest vindt ieder jaar aan het einde van het schooljaar plaats en duurt maar liefst ‘n hele week, gelukkig voor mij ben ik dan nog hier en ga ik dit feest dus ook meemaken (wat het feest precies inhoudt zal ik jullie te zijner tijd vertellen)!

De universiteit van Coimbra telt 8 faculteiten en 20.000 studenten, waarvan 2.000 Erasmus studenten. Van deze 8 faculteiten wordt er slechts op eentje les aangeboden in het Engels, en dat is de faculteit van economie, ook wel FEUC. De Erasmus studenten aan de andere 7 faculteiten spreken dus allemaal (vloeiend) Portugees, niet alleen op school maar ook met elkaar en tijdens mijn eerste dagen hier heb ik gemerkt dat het nogal een karwei kan zijn om hiertussen te komen. Neem bijvoorbeeld de crêpe-party waar ik in mijn vorige reisverslag over schreef, hier was ik samen met Britse, Duitse, Franse en Tsjechische Erasmus studenten en hoewel ze met mij allemaal Engels spraken, spraken ze onderling allemaal Portugees. Daar snap(te) ik dus geen snars van waardoor ik er eigenlijk maar een beetje als een oorwurm bij zat. Mede daarom was ik ontzettend blij dat ik woensdag met school begon, hier is de voertaal namelijk gewoon Engels en spreekt ook iedereen Engels onderling, veel makkelijker vrienden maken dus!

Mijn faculteit, de FEUC, is volgens mij de enige faculteit die niet in het centrum van Coimbra ligt. Ik woon wel in het centrum en dat betekent dus dat ik een stukje moet lopen om op school te komen. En met een stukje bedoel ik 2 kilometer, bergop. Ik zou dit stuk eventueel ook met de bus kunnen reizen maar zoals ik eerder al zei, is goed voor de vot al dat (bergop) lopen dus ik kies ervoor om te lopen (daarnaast geef ik ’t geld dat de bus zou kosten liever aan leuke dingen uit).

Toen ik woensdag, al zoekend naar de juiste ingang en lokalen, de faculteit binnenliep, werd ik al vrij snel aangesproken door een meisje dat net zo goed de weg bleek te kennen als ik, ‘Are you Erasmus too?’, samen hebben we ons vrij snel bij de rest van de Erasmusstudenten gevoegd en veel nieuwe mensen leren kennen. Na deze eerste ontmoeting met mijn medestudenten was het al vrij snel tijd voor de eerste les, deze werd gestart met een belangrijke mededeling van de leraar: ‘You should always be in class on time, but it is no problem if you are late’… haha ja, dat zei ze echt. Verder zijn de lessen die ik tot nu toe heb gehad allemaal vooral een introductie geweest van wat ons het komende semester te wachten staat, niet heel spannend dus.
Wel iets spannender was mijn eerste Portugees les vandaag. Ik bedoel natuurlijk niet dat deze echt spannend was, maar er werd meer besproken dan alleen de planning voor de rest van het semester. De Portugees lessen worden gegeven aan de faculdad de letras, op nog geen 2 minuten afstand van mijn appartementje. Tijdens deze eerste les Portugees is mij opgevallen dat Portugees op papier, dus schrijven en lezen, volgens mij wel meevalt, zo is bijvoorbeeld 90% van alle werkwoorden regelmatig (daar kunnen ze in Spanje nog ‘ns wat van leren), echter, daadwerkelijk Portugees praten, en de klanken echt goed uitspreken, lijkt me wel best pittig. De manier waarop sommige woorden uitgesproken worden lijkt totaal niet op de manier waarop ze geschreven worden.

Tot dusver mijn eerste indruk van de Universidade de Coimbra, er is nog zo veel meer dat ik jullie wil vertellen, maar hier zullen jullie nog eventjes op moeten wachten. Fijn weekend allemaal en tot snel!

Liefs,
Demy

  • 13 Februari 2016 - 07:50

    Ine:

    Hoi Deemke,
    Leuk weer te lezen hoe het gaat de 1e week. De klederdracht vd studenten hebben wij idd gezien toen we er waren vorig jaar, dat ziet idd leuk uit. Heeft wel iets! Mooi traditie vind ik.
    Als ik het goed begrijp ga je dus ook Portugees leren spreken, dat was mij niet duidelijk. Mooi....kun je ons straks bijles geven....blijft belangrijke wereldtaal.
    Zo schatteke......veel plezier en geniet...en dat "vötteke" van jou wordt super!!!!
    Xxx Ine en Arno

  • 13 Februari 2016 - 13:02

    Hans:

    Hoi Demy
    Het avontuur is begonnen !! En, zoals ik verwachtte, is alles voor jou en betrekkelijk "piece of cake "!!
    Fijn te horen dat je al wat vrienden hebt gemaakt.
    Hou ons op de hoogte !
    Enne, dat e-mail adres kan ik nergens invoeren !
    Wellicht dat ik door deze reactie automatisch op de hoogte blijf van nieuwe post.
    Anders voer jij het maar op de juiste plaats in.

    se divertir e fazer o melhor dele!

    Hans en Marjo

  • 13 Februari 2016 - 14:38

    Nick:

    Demy,
    Veel plezier in Portugal.
    Groetjes, Nick.

  • 14 Februari 2016 - 10:15

    Truus :

    Hoi Demy Happy Valentine.
    Mooi verslag veel plezier en succes grt omaxxx

  • 14 Februari 2016 - 16:25

    Rene:

    Hoi sjat,
    Had al gezien ( op strava ) dat t behoorlojk bergop is richting school, en denk idd niet alleen goed voor t võtje maar ook dat je kuiten hebt van een ponny als je daar klaar bent

  • 14 Februari 2016 - 16:27

    Rene:


    Ziet er allemaal vet uit wat je schrijft en via skype vertelt , en ben best wel sjeloes op je,.
    Heel veel plezier daar Babe ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

  • 19 Februari 2016 - 11:42

    Katharina:

    Nu ik ziek in bed lig, heb ik eindelijk alles kunnen lezen!
    Hoort zich echt wel heel gezellig aan daar! ben benieuwd hoe warm het daar is en je je sexy votje ook in de korte broekjes kunt laten zien :p
    75 procent aanwezig zijn is wel echt veel he :p genoeg tijd voor feestjes. Als je helemaal aangekomen bent daar, gaan wij plannen sjatzi!

    xxxxxx kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Coimbra

Coimbra

Exchange Coimbra

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2016

Om het af te leren

28 Juli 2016

Home sweet home

27 Juli 2016

La vie Bordelaise

26 Juni 2016

Viva la España

19 Juni 2016

Adeús Coimbra
Demy

Actief sinds 08 Juni 2012
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 33202

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 29 Juli 2016

Coimbra

21 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Thailand

29 Juni 2012 - 01 Augustus 2012

Sint Maarten

Landen bezocht: